Iedereen verkoopt
Stel je voor, vanavond ga je op verjaardagsvisite. Dat kan best gezellig zijn, maar toch heb je geen zin. Die vervelende oom Wim is weer van de partij en die heeft blijkbaar een hekel aan verkopers. De vorige keer zette hij jou ook al voor schut, terwijl je helemaal geen verkoper bent. Je gaat naar die verjaardag, omdat je het niet kunt maken om niet te gaan. Je gaat aan de andere kant van de kamer zitten. Ver weg van oom Wim.
Meteen raak
Toch is het direct raak zodra oom Wim jou in de smiezen krijgt. Hij kijkt je aan en je hoort hem van verre tegen een nieuw slachtoffer zeggen: ‘Gladjanussen zijn het! Vooral die adviseurs van de banken en de autoverkopers. Daar moet je ver vandaan blijven!’ Vervelend gedrag, blijkbaar heeft oom Wim een verkoperstrauma. Je gaat toch ook niet zomaar flauwe grapjes zitten maken over het feit dat hij duivenmelker is (hij is zelfs voorzitter van de lokale duivensportvereniging, zo serieus neemt hij zijn vak!) en wekelijks naar de bingo gaat? Iedereen zijn hobby of werk, toch? Een beetje respect graag…
Praat bij de koffieautomaat
De volgende dag sta je bij de koffieautomaat op de zaak en praat je met Esther over de vraag hoe iemand zich kan wapenen tegen types als oom Wim. Esther is een fijne collega en een wijs mens. ‘Weet je,’ zegt ze, ‘slechts 1 op 10 personen is verkoper en toch verkoopt iedereen. Elke dag weer. Iedereen verkoopt wel iets aan een ander. Ook oom Wim, alleen weet hij het zelf niet. We zijn altijd aan het verkopen. Kijk, maar:
- een docent verkoopt kennis aan zijn leerlingen;
- een arts verkoopt een therapie aan zijn patiënten;
- een advocaat verkoopt aan de rechter dat zijn cliënt onschuldig is;
- een lid van de VVE (Vereniging van Eigenaren) verkoopt zijn idee voor het onderhoud aan het gebouwencomplex aan de andere VVE-leden;
- een lid van Facebook, Instagram of LinkedIn verkoopt een beeld van zichzelf via sociale media;
- de voorzitter van de duivensportvereniging verkoopt zijn plannen voor de verbouwing van het pand aan het bestuur en leden;
- en jij verkoopt de hond uitlaten aan je partner voor de prijs van het uitruimen van de vaatwasser.’
Een derde van de tijd
Halverwege het gesprek komt collega Arnold er ook nog even bij staan, hij luistert, loopt weg en komt weer terug. Hij heeft een boek in zijn hand, bladert wat en als Esther uitgepraat is, dan leest hij eruit voor: ’Van elk uur is vrijwel iedereen – in allerlei beroepen – 24 minuten bezig om anderen ergens toe te bewegen. Ruim een derde van je tijd dus, blijkt uit onderzoek.’ (Daniel Pink in ‘Verkocht!’, 2013)
Salestrauma
Esther en Arnold kijken jou aan. ‘Duidelijk. Nu oom Wim nog overtuigen’, zeg je glimlachend. Esther zegt dat het interessanter is om te weten waarom oom Wim zo reageert. Welke nare ervaring ligt daaronder? Enfin, je bent geen psycholoog. Laat maar.
Arnold stelt dat als oom Wim, of een ander, een volgende keer weer begint over dit onderwerp je nu in ieder geval meer weet over dit thema: iedereen verkoopt. Ook oom Wim.
Oom Wim is niet alleen
Wat oom Wim denkt, denken (potentiële) opdrachtgevers soms ook. En toch wordt van je verwacht een goede en succesvolle ‘verkoper’ te zijn. Het goede nieuws is: aan deze verwachting kun je voldoen. En daar kun je nog plezier aan beleven ook.
Neem een voorbeeld aan succesvolle verkopers. In hen komen namelijk allerlei goede eigenschappen samen. Bekijk het lijstje hieronder eens en denk bij elke zin na of jij ook over deze eigenschap beschikt. Zet een vinkje bij de zin die voor jou van toepassing is. Wees eerlijk.
Succesvolle verkopers:
- hanteren de drie G’s: Geloof in jezelf, Geloof in je bedrijf en Geloof in je product of dienst. ….
- stellen doelen en houden zich daaraan. ….
- zijn zelfstarters met een enorme wil om tot zaken te komen. ….
- zijn bereid eerst offers te brengen, bijvoorbeeld in de vorm van investeringen of moeite. ….
- zijn optimistisch ingesteld, voelen zich een deel van de oplossing in plaats van het probleem. ….
- treden graag buiten de gebaande paden. ….
- zijn enthousiast over wat zij vertellen, doen en uitstralen. ….
- willen nummer 1 zijn en tonen dat in hun gedrag. ….
- doen onderzoek, leven zich in in hun klant, spelen in op behoeften. ….
- blijven in contact met hun klanten op een vasthoudende en prettig overkomende manier. ….
- begrijpen dat uiteindelijk de opdrachtgever hun boterham belegt. ….
- inspireren anderen en helpen het imago van hun bedrijf vorm te geven. ….
- zorgen dat de klant zich aangesproken voelt door uiterlijk, uitstraling en toon van de stem. ….
- zijn toegankelijk, eerlijk, altijd beschikbaar en zichtbaar. ….
Ben jij een succesvolle verkoper?
Meer dan 12 vinkjes? Gefeliciteerd! Je behoort tot de top 10 van meest succesvolle verkopers van Nederland! Laat oom Wim maar praten. Heb je minder dan 12 vinkjes? Niet getreurd. Kijk welke punten je niet hebt aangevinkt.
Wat kun je doen om – op termijn – wel een vinkje te plaatsen? Wat heb je daarvoor nodig? Praat er met anderen over; collega’s, vakbroeders. Of neem contact op. Ik help je graag verder.
Recente reacties