VerkoopExpert
Jan-Willem Seip
Ik ben Jan-Willem Seip, retailtrainer en oprichter van VerkoopExpert. De meeste trainingen geef ik zelf, maar ik heb een flink netwerk van trainers en experts waar ik een beroep op kan doen, bijvoorbeeld bij een grote opdracht of een specifiek retail-specialisme.
Over Jan-Willem Seip
Ik train al heel wat jaren personeel in de detailhandel. Ik krijg altijd enorm veel energie van de interactie tijdens de verkooptrainingen waarin ik winkeleigenaren en hun medewerkers leer hoe ze bezoekers het beste kunnen begeleiden van kijker naar koper. En hoe ze daarmee de omzet duurzaam kunnen verhogen.
Ik laat deelnemers in mijn verkooptrainingen altijd actief oefenen om het klantcontact te verbeteren. We gaan dus onder andere aan de slag met commerciële en communicatieve vaardigheden. Daarom staat op mijn visitekaartje ‘Oefenmeester in Klantcontact’.
De detailhandel heeft het in het internettijdperk niet gemakkelijk. Aandacht op maat en een persoonlijke benadering kunnen het tij keren.
Ik heb door de jaren heen zo’n 900 winkelmedewerkers getraind in gedrag, houding, communicatieve vaardigheden en verkoopskills. Van kapper tot slager, van tuinmeubelzaak tot kaashuis, en van ijssalon tot antiekzaak.
Wat moet je verder nog van me weten? Ik ben examinator NIMA Sales A en B, schreef enkele honderden artikelen over verkopen, en 11 boeken. Zoals ‘De kracht van zacht’ en ‘Sales is sexy’. In m’n vrije tijd ben ik dj.
Koester je klant
Van alle mensen die een winkel binnenstappen, verlaat 35% de winkel weer zonder iets gekocht te hebben. Maar die bezoeker heeft interesse, anders was hij niet binnengekomen.
Het is dan de kunst om als winkelverkoper de bezoeker bij de hand te nemen. Je achterhaalt de wensen van de bezoeker, en je helpt de bezoeker een aankoopbeslissing te nemen. Daarom noem ik verkopen steevast: bezoekers begeleiden van kijker naar koper.
Maar één ding is nóg belangrijker dan ‘jagen’ op nieuwe klanten, en dat is zorgen dat de bestaande klanten niet via de achterdeur weglopen. Maar dat ze terugkomen en bovendien rondbazuinen hoe fijn het winkelen is, daar in díe winkel.
Vooroordelen over verkopen
Jammer genoeg zijn er zoveel vooroordelen in omloop over verkopen:
- Elke verkoper wil je geld uit de zak kloppen.
- Als je goed kunt lullen, dan moet je de verkoop in gaan… Alsjeblieft niet: luisteren is een veel mooiere eigenschap die je ook in de verkoop beter van pas komt dan lullen.
- Als je niet weet wat je wilt worden, ga je toch gewoon de verkoop in? Zo veel mensen gaan voorbij aan het feit dat verkopen een vak is!
- Ook zo’n mythe: verkopen begint als de klant ‘nee’ zegt. Als de klant niet koopt, heb je waarschijnlijk zijn behoefte niet goed achterhaald.
Zelfs verkoopmedewerkers hebben onbewust soms nog die stemmetjes in hun hoofd. Van huis uit meegekregen, of door hun eigen ervaringen met (slechte!) verkopers.
Graag breng ik jouw winkelmedewerkers liefde voor verkoop bij.
Mijn eigen liefde voor de verkoop
Bij mij zat de liefde voor verkoop er al vroeg in. Als puber verkocht ik cassettebandjes met eigengemaakte discomixen. Eind jaren ’80 bracht ik de lange, warme zomers door op een terras in de bediening. En ik heb ontelbare ijsbolletjes verkocht vanachter de toonbank van een gezellige, Italiaanse ijssalon.
In 1990 kreeg ik mijn eerste baan. Dat was in de verkoop buitendienst. Bij mijn eerste werkgever verkocht ik voor miljoenen guldens elektronische beveiligingssystemen aan meer dan twintig ouderenzorginstellingen in Rotterdam.
Het geheim? Goede acquisitie en vasthoudendheid. Dat zijn altijd mijn speerpunten gebleven, ook toen ik in 2002 zelfstandig verkooptrainer .
Laten we verder kennismaken
Wil je weten wat ik voor jou en je personeel kan betekenen? Stuur me een berichtje via contact@verkoopexpert.nl, of voeg me toe op LinkedIn.
We kunnen altijd een vrijblijvende afspraak maken om kennis te maken en te kijken waar jij en je medewerkers precies behoefte aan hebben.
Wat klanten zeggen
Jan-Willem heeft ons geleerd hoe we onze klanten nóg beter van dienst kunnen zijn. Niet verkopen, maar adviseren; precies wat we zelf ook graag willen! Jan-Willem is niet alleen heel kundig, maar ook een prettige persoon om mee samen te werken. Oprechtheid is een belangrijk element in zijn training; er komen geen trucjes of ‘verkooppraatjes’ aan te pas.
