Verkooptraining ‘Bezoekers
begeleiden van kijker naar koper’
Een krachtige verkooptraining van 3 uur voor winkelpersoneel met als doel: leren hoe ze door persoonlijke aandacht bezoekers kunnen begeleiden van kijker naar koper. Om de training (Ruit) duurzaam te laten ‘landen’, kijk ik graag een dagdeel mee in de winkel (Cirkel). Ook bestaat de mogelijkheid om mystery shoppers in te zetten (Vierkant).
Het resultaat van deze verkooptrainingen: de klantgerichtheid neemt toe, en meer bezoekers verlaten de winkel als blije klant. De medewerkers blijven voldaan achter, omdat ze weer iemand hebben kunnen helpen.
Herken je dit?
- Meer dan de helft van de bezoekers verlaat je winkel zonder te kopen;
- Medewerkers hebben moeite om op een ontspannen manier te upsellen en te cross-sellen;
- Soms dwalen bezoekers doelloos door de gangpaden zonder dat iemand op ze af stapt;
- Het merendeel van je kopers zie je nooit meer terug;
- Je medewerkers hebben niet door dat ze het gezicht van de winkel zijn;
- Soms is het enige contactmoment met de klant het moment van afrekenen;
- Je jongere personeel vindt het lastig om contact te maken met de oudere klant.
Beantwoord je één of meer van deze vragen met ja, dan is onze verkooptraining wellicht interessant voor jouw winkel.
Wat levert deze verkooptraining op?
Een klantgerichte aanpak die leidt tot blije klanten. Je omzet stijgt, maar dat is niet het enige. De sfeer in de winkel verbetert als niet alles gericht is op conversie, conversie en conversie, maar als persoonlijke aandacht voorop staat. Een praatje aanknopen en van daaruit verkopen.
Tevreden klanten zorgen voor tevreden medewerkers die je langer aan je kunt binden.
Deze verkooptraining is 100% praktijkgericht en vindt liefst plaats in de winkel zelf. Ik kom naar jullie toe, dus geen reistijd en reiskosten voor je personeel.
Na deze training merk je direct verandering bij je klanten en je medewerkers.
Je klanten:
- voelen zich welkom, goed geholpen en thuis in jouw winkel;
- worden verleid om te kopen… bij jou in de winkel;
- komen graag terug en raden je winkel bij iedereen aan.
Je medewerkers:
- stellen gerichte vragen, luisteren aandachtig en vragen door;
- richten zich op de behoefte van de klant, en zijn minder bezig met de vraag: hoe krijg ik onze producten verkocht?
- brengen op een prettige manier extra producten onder de aandacht;
- doen alles om een goede eerste én laatste indruk te maken.
Hoe gaat de verkooptraining in z’n werk?
Er kunnen maximaal 12 medewerkers aan deze training deelnemen. Is de groep medewerkers groter, dan kunnen we bijvoorbeeld op één dag twee groepen trainen.
Als we op de winkelvloer trainen, doen we dat als de winkel gesloten is. Dus vóór of na sluitingstijd, of op een maandagochtend. Is jullie winkel 24/7 open? Dan delen we de groep op, zodat de ene helft mee kan doen aan de training terwijl de anderen de klanten helpen.
Ruit
- Verkooptraining 3 uur
- Liefst op de winkelvloer
- Max. 12 medewerkers per training
Cirkel
- Alles van Ruit
- Ik loop een halve dag in de winkel rond om jouw medewerkers te observeren. Ik vertel ze wat goed gaat en wat eventueel beter kan.
- De inhoud van de training blijft zo beter hangen. Dankzij de persoonlijke feedback kunnen de medewerkers de getrainde vaardigheden makkelijker in de praktijk brengen.
Vierkant
- Alles van Ruit en Cirkel
- 5–15 mystery shoppers komen langs. Vóór de training komt er een mystery shopper langs voor een soort ‘nulmeting’. De andere mystery shoppers kijken een aantal weken na training hoe je medewerkers de tips hebben geïmplementeerd.
- Je krijgt van deze bezoeken een verslag. Met uitleg hoe je met jouw medewerker zo’n mystery shopping verslag door kan nemen op een motiverende manier, zodat deze medewerker groeit, en daarmee ook jouw winkel.
Veel gestelde vragen
Wij zijn een keten met meerdere filialen. Kunnen wij deze training ook inkopen?
Natuurlijk. Afhankelijk van het aantal verkoopmedewerkers zijn er verschillende mogelijkheden. Ik kan in elk filiaal van jullie keten een training geven, of de medewerkers van het ene filiaal komen voor de training naar het andere filiaal.
Wil je dat ik op meerdere locaties een verkooptraining geef, neem dan even contact op per mail. Dan kijken we wat we kunnen regelen.
Ik draai de winkel in m’n eentje. Kan ik dan ook deze verkooptraining volgen?
Zeker. In dat geval kunnen we in een 1‑op‑1 Zoomsessie het verkoopproces samen doornemen. We oefenen, besteden extra aandacht aan de punten waar jij moeite mee hebt en je krijgt gerichte verkooptips.
Zo’n individuele training is maatwerk. Neem contact op per mail. Dan kijken we wat ik voor je kan doen.
Waarom vinden de verkooptrainingen in de winkel zelf plaats?
We kunnen een rollenspel spelen in een muffig zaaltje. Dat voelt als amateurtoneel. Als we met z’n allen in de winkel staan tussen jullie schappen, dan is het geen toneelspel meer. Bovendien voelen medewerkers zich meestal beter op hun gemak, omdat de omgeving vertrouwd is.
Wij hebben geen fysieke winkel. Is deze verkooptraining dan iets voor ons?
Absoluut. Ik help ook teams bij telefonische verkoop.
Onze winkel is alle dagen open. Hoe kunnen we dan toch op de winkelvloer trainen?
Ik kan de training bijvoorbeeld ’s ochtends en ’s middags geven, beide keren aan de helft van het personeel. De andere helft van het team helpt intussen de klanten.
Is deze verkooptraining geschikt voor elke branche?
Absoluut. De afgelopen jaren heb ik personeel in ruim 100 branches getraind. In aanloop naar de training bespreek ik met jou als winkeleigenaar of leidinggevende de leerdoelen. Die neem ik mee in de opzet van de training. Ook zorg ik voor praktijkvoorbeelden die naadloos aansluiten bij jullie bedrijf. Daardoor wordt elke training maatwerk.
Hoe snel heb ik de investering terugverdiend?
Omdat de omzet duurzaam stijgt, levert de training je talloze malen meer op dan dat deze kost. Soms bereken ik met klanten vooraf wat de minimale omzetstijging moet zijn om bijvoorbeeld in 2 maanden tijd de investering terug te verdienen.
Maar je moet ook denken aan factoren waar je niet zo makkelijk een getalletje op kunt plakken. Want klanten gaan anderen over jouw winkel vertellen, maar wanneer? Ligt het in jullie branche wel of niet voor de hand dat tevreden klanten binnen 2 maanden terugkomen? En hoeveel tijd en geld bespaar je als er minder personeelswisselingen zijn?
Onze winkel is in België. Is dat een probleem?
Zeker niet. Verkooptechnieken zijn vrijwel universeel. Ik rijd graag voor jullie (filiaal) naar België. Er komt dan wel een kleine kilometervergoeding bij vanaf de grens. Jullie krijgen een factuur met btw verlegd.
Heb je verder nog vragen?
Wat klanten zeggen
Het was een goede en waardevolle verkooptraining. Alle teamleden waren erg enthousiast en de inhoud sloot goed aan bij wat we hoopten en nodig hadden. Ook de wat stillere deelnemers wist Jan-Willem los te krijgen.
Over verkooptrainer Jan-Willem Seip
Een bevlogen verkooptrainer die jou en je personeel helpt om meer bezoekers te begeleiden van kijker naar koper. Hij heeft al zo’n 900 winkelmedewerkers getraind in gedrag, houding, voorkomen, communicatieve en verkoopvaardigheden. Van kapper tot slager, van tuinmeubelzaak tot kaashuis, en van ijssalon tot antiekzaak.
Blogs
Verkooptraining retail met de 3 P’s
Als een verkooptraining retail voor de verkopers op de winkelvloer er voorlopig even niet inzit, lees dan dit blog. Je leest hierin dat je de 3 P’s op de agenda mag gaan zetten en je gaat ‑samen met je winkelmedewerkers- bedenken hoe jullie het verschil gaan maken in…
In 8 stappen een betere verkoper worden
Hoe word ik een betere verkoper? Hoe word jij een goede verkoper? Voor een verkoper in een winkel geldt: dat je je als bezoeker welkom, gezien, herkend en bediend voelt. Retail en de verkoper mogen meer inspireren. Er liggen nog…
Conversie verhogen in de fysieke winkel
Je vindt je conversie in je winkel te laag. Deze conversie wil je verhogen met 1%. Stel dat je conversie 19% is, dan wil je die naar 20% brengen. Dit betekent dat 20 van de 100 bezoekers in jouw winkel iets kopen en klant worden.…
Meer weten over mijn verkooptrainingen?
Vul je gegevens in. Je krijgt dan snel een reactie!