Klantgericht en gastvrij werken
Werk je in de horeca, ziekenhuis, ouderenzorg, museum, theater, attractiepark, onderwijs of bij de overheid? Dan heb je veel klantcontact. Telefonisch, aan de (service) balie, of ‘op de werkvloer’. Jij en je collega’s vormen het gezicht van het bedrijf. Van jou wordt dus veel gevraagd als het gaat om gastgerichtheid, gastvrijheid, hostmanship, hospitality, klantvriendelijkheid en klantgerichtheid. De vragen die je gesteld krijgt, lopen uiteen van iemand die de weg wil weten tot hoe de moeder van mevrouw Jansen ingeschreven kan worden in het verpleeghuis.
Zoveel mensen zoveel wensen
De ene keer heb je te maken met een vriendelijke bezoeker, de andere keer met een gesloten persoon. Of er staat iemand voor je met een kort lontje. Wellicht heb je te maken met mensen die ongeduldig of agressief gedrag vertonen. Dan is het behoorlijk lastig om klantgericht te blijven.
Upselling en/of cross selling
Als je al in een wat commerciëlere omgeving werkt, kan van je worden verwacht dat jij de gemiddelde besteding van ‘de gast’ verhoogt. Dan helpt het dat je weet hóe je dat doet. Door upselling en/of crossselling bijvoorbeeld. Bijkomend voordeel? Je gast wordt er ook nog eens blij van! Want jij weet waar hij of zij behoefte aan heeft. En zeg nou zelf, zo op je wenken bediend worden, is toch heerlijk?
Voor wie is de training bedoeld?
De training ‘Klantgericht en gastvrij werken’ is bedoeld voor een:
- bibliotheekmedewerker,
- museummedewerker,
- gastheer,
- gastvrouw,
- ober,
- kelner,
- frontdeskmedewerker,
- servicedeskmedewerker,
- receptiemedewerker,
- zorgmedewerker,
- facility medewerker,
- thuiszorgmedewerker,
- zorgmedewerker,
- zorgprofessional,
- zorgspecialist.
Wat leer je?
Tijdens deze interactieve training verhoogt jouw gastgerichtheid, gastvrijheid, hostmanship, hospitality, klantvriendelijkheid en klantgerichtheid. En je leert beter omgaan met ongeduldige of agressieve mensen. Desgewenst leer je ook hoe je de gemiddelde besteding van ‘de gast’ verhoogt door cross- en upselling.
Na afloop van deze training:
- kun je contact maken met anderen;
- weet je welke impact vertrouwen opbouwen heeft;
- kun je diepgaander Vragen, Luisteren, Samenvatten & Doorvragen;
- weet je hoe je stiltetolerantie kunt toepassen;
- zijn je vraagstellingstechnieken verder aangescherpt;
- heb je geoefend in het nog sterker kunnen communiceren met anderen;
- weet je kansen/leads te creëren, te herkennen en op te pakken;
- kun je met behulp van upselling en/of crossselling ‘de gast’ meer laten besteden;
- leer je beter omgaan met introverte mensen en lastige situaties;
- weet je hoe te handelen als je te maken hebt met mensen die ongeduldig of agressief gedrag vertonen;
- wordt de kans vergroot dat ‘de gast’ die jij geholpen hebt aan anderen vertelt hoe fijn hij door jou is geholpen;
- [hier kunnen jouw ontwikkelwensen komen]
Wat levert de training mij op?
Wat levert de training ‘Klantgericht en gastvrij werken’ je op?
- de gastgerichtheid, gastvrijheid, hostmanship, hospitality, klantvriendelijkheid en klantgerichtheid binnen jouw organisatie nemen toe;
- je bent beter in staat bent om de behoeften van je klant boven water te krijgen;
- je klanten komen vaker terug;
- je weet kansen/leads te creëren, te herkennen en op te pakken.
Praktische informatie over de training
- Maximale groepsgrootte: 18
- Duur: 2 halve dagen
- Zelfstudie- en voorbereidingsuren: 2 uur
- Online of op locatie: zowel online als op locatie
- Studiemateriaal: hand-out van cursusmateriaal
- Investering: op aanvraag
- Ook interessant voor jou: een grote groep die getraind moet worden? Presentaties en lezingen zijn ook mogelijk.
Trainer
Jan-Willem Seip traint al heel wat jaren vakmensen en professionals die verkopen niet leuk vinden. Van deze mensen wordt wel verwacht dat ze verkopen, of ze het nu leuk vinden of niet. Hij krijgt er enorm veel energie van als tijdens de verkooptrainingen de deelnemers verkopen minder gaan zien als iets ‘vies’, maar als leuk en zinvol.
Jan-Willem:
“Ik laat deelnemers in mijn verkooptrainingen altijd actief oefenen om klantcontact aan te gaan en te verbeteren. We gaan dus onder andere aan de slag met commerciële en communicatieve vaardigheden. Daarom staat op mijn visitekaartje ‘Oefenmeester in Klantcontact’.
Ik heb door de jaren heen een kleine 20.000 mensen getraind in gedrag, houding, communicatieve vaardigheden en verkoopskills. Van monteur tot stukadoor, van zorgprofessional tot vastgoedprofessional, en van adviseur tot consultant.
Wat moet je verder nog van me weten? Ik ben examinator NIMA Sales A en B, schreef enkele honderden artikelen over verkopen, en 11 boeken. Zoals ‘De kracht van zacht’, ‘Sales is sexy’ en ‘Acquisitie voor professionals’. In m’n vrije tijd sport ik: hardlopen, lange afstandsfietstochten en soms maak ik trektochten met de kano.”
Jan-Willem Seip is salestrainer en oprichter van VerkoopExpert. De meeste trainingen geeft hij zelf, maar hij heeft een flink netwerk van trainers en experts waar hij een beroep op kan doen, bijvoorbeeld bij een grote opdracht of een specifiek specialisme.
Locatie en startdatum
Deze verkooptraining is 100% praktijkgericht en vindt liefst bij jullie plaats. Ik kom naar jullie toe, dus geen extra reistijd of-kosten voor je personeel. Liever op een andere locatie aan de slag? Dat kan ook! Je kunt ook kiezen om beide dagdelen online te doen of één dagdeel op locatie en één online.
De startdatum wordt in goed overleg bepaald.