Commercieel onverdacht verkopen
Stel je voor, een servicemonteur van firma Pietersen is bezig met een klus bij firma Jansen. De directeur van firma Jansen knoopt een gesprek met de servicemonteur aan. De collega van de servicemonteur bij firma Pietersen is buitendienstverkoper. Als deze buitendienstverkoper iets zou willen verkopen aan firma Jansen, dan moet hij misschien wel tien keer bellen om de directeur aan de lijn te krijgen. En de servicemonteur hoeft er geen enkele moeite voor te doen om met de directeur in gesprek te komen. Wat zou firma Pietersen met dit gegeven kunnen doen als je kijkt naar het creëren van kansen?
Scheiding tussen vakspecialisten en commerciële mensen
Vakspecialisten als servicemonteurs, service engineers of chauffeurs hebben veel contact met (potentiële) klanten. Een sterke scheiding tussen vakspecialisten en commerciële mensen binnen organisaties kan leiden tot gemiste kansen. Als medewerkers met klantcontact ondernemingsbreed mee-verkopen, vergroot de commerciële slagkracht van een organisatie. Hiervoor is een omslag nodig in het denken van de vakspecialisten.
Commercieel onverdacht
Monteurs, service engineers en chauffeurs komen veel bij klanten over de vloer. Zij zien als eerste en misschien wel als beste welke verkoopkansen er liggen. Zij worden als ‘commercieel onverdacht’ gezien en dat is mooi. Hoe kunnen zij, zonder op een verkoper te lijken, deze kansen omzetten naar een opdracht?
Dat leren zij in de training ‘Commercieel onverdacht verkopen’.
Voor wie is de training bedoeld?
De training ‘Commercieel onverdacht verkopen’ is bedoeld voor een:
- monteur,
- servicemonteur,
- service engineer,
- chauffeur.
Wat leer je?
Tijdens deze interactieve training leer je commerciële kansen te signaleren en te creëren. Dit gaat als vanzelf tijdens de dagelijkse uitvoering van je werk als servicemonteur, service engineer of chauffeur.
Na afloop van deze training:
- weet je (verkoop)kansen te herkennen;
- weet je (verkoop)kansen te creëren;
- weet je (verkoop)kansen door te spelen naar een collega;
- weet je (verkoop)kansen om te zetten naar een opdracht of meerwerk;
- kun je een gesprek met een ander aanknopen;
- kun je diepgaander Vragen, Luisteren, Samenvatten & Doorvragen;
- weet je hoe je stiltetolerantie kunt toepassen;
- zijn je vraagstellingstechnieken verder aangescherpt;
- heb je weer geoefend in het nog sterker kunnen communiceren met anderen;
- ervaar je wat het betekent om belemmerende overtuigingen los te laten;
- leer je beter omgaan met introverte mensen en lastige situaties;
- [hier kunnen jouw ontwikkelwensen komen]
Antennes zijn uitgeschoven
Je klant merkt niet dat je naar een training bent gestuurd. Je gaat geen irritante verkooppraatjes doen. Wel zijn je antennes uitgeschoven om kansen bij je klant te bespeuren. En ben je beter in staat om behoeften bij je klant boven water te krijgen. Met al je inhoudelijke kennis en expertise word je niet als ‘commercieel verdacht’ gezien.
Voordelen van de training
Wat levert de training ‘Commercieel onverdacht verkopen’ de monteur, servicemonteur, service engineer of chauffeur op?
- de behoeften en plannen van de klant worden boven water gehaald. Dat levert het volgende op…;
- kansen;
- extra opdrachten;
- behoud van bestaande klanten;
- aandacht voor zowel de servicemonteur, service engineer en chauffeur als de klant;
- meer vertrouwen in de eigen organisatie;
- ‘non-sales mensen’ krijgen de smaak te pakken om te gaan verkopen. Dat zie je direct terug in de omzet;
- de servicemonteur, service engineer of chauffeur blijft na afloop van de training commercieel onverdacht;
- deze training is zowel online als op locatie te volgen;
- de monteur, servicemonteur, service engineer of chauffeur wordt getraind door een verkoop expert met ruim 20 jaar ervaring aan een kleine 20.000 mensen in meer dan 125 branches.
Praktische informatie over de training
- Maximale groepsgrootte: 18
- Duur: 2 halve dagen
- Zelfstudie- en voorbereidingsuren: 2 uur
- Online of op locatie: zowel online als op locatie
- Studiemateriaal: hand-out van cursusmateriaal
- Investering: op aanvraag
- Ook interessant voor jou: liever geen groepstraining? Kijk bij individuele training
Trainer
Jan-Willem Seip traint al heel wat jaren vakmensen en professionals die verkopen niet leuk vinden. Van deze mensen wordt wel verwacht dat ze verkopen, of ze het nu leuk vinden of niet. Hij krijgt er enorm veel energie van als tijdens de verkooptrainingen de deelnemers verkopen minder gaan zien als iets ‘vies’, maar als leuk en zinvol.
Jan-Willem:
“Ik laat deelnemers in mijn verkooptrainingen altijd actief oefenen om klantcontact aan te gaan en te verbeteren. We gaan dus onder andere aan de slag met commerciële en communicatieve vaardigheden. Daarom staat op mijn visitekaartje ‘Oefenmeester in Klantcontact’.
Ik heb door de jaren heen een kleine 20.000 mensen getraind in gedrag, houding, communicatieve vaardigheden en verkoopskills. Van monteur tot stukadoor, van zorgprofessional tot vastgoedprofessional, en van adviseur tot consultant.
Wat moet je verder nog van me weten? Ik ben examinator NIMA Sales A en B, schreef enkele honderden artikelen over verkopen, en 11 boeken. Zoals ‘De kracht van zacht’, ‘Sales is sexy’ en ‘Acquisitie voor professionals’. In m’n vrije tijd sport ik: hardlopen, lange afstandsfietstochten en soms maak ik trektochten met de kano.”
Jan-Willem Seip is salestrainer en oprichter van VerkoopExpert. De meeste trainingen geeft hij zelf, maar hij heeft een flink netwerk van trainers en experts waar hij een beroep op kan doen, bijvoorbeeld bij een grote opdracht of een specifiek specialisme.
Locatie en startdatum
Deze verkooptraining is 100% praktijkgericht en vindt liefst bij jullie plaats. Ik kom naar jullie toe, dus geen extra reistijd of-kosten voor je personeel. Liever op een andere locatie aan de slag? Dat kan ook! Je kunt ook kiezen om beide dagdelen online te doen of één dagdeel op locatie en één online.
De startdatum wordt in goed overleg bepaald.