Hoe verkoop je succesvol als niet-verkoper?
Het aantrekken van nieuwe klanten levert stress en onzekerheid op voor de een en een kick voor de ander. Hoe sta jij tegenover acquireren? En aan welke handvatten heb je behoefte om nieuwe klanten te werven? Ga er maar aan staan: je vak als professional uitvoeren en nog klanten binnenhalen ook! Je krijgt in dit blog “5 Salestips voor professionals en niet-verkopers” uitgelegd hoe je als adviseur of consultant nieuwe klanten binnen kunt halen.
Veel professionals hebben een hekel aan acquisitie. Met een koffer op pad, voet tussen de deur, een glad verkooppraatje: nee, dat is je eer te na. Kwaliteit verkoopt zichzelf en als je je werk goed doet, dan hoef je er toch niet mee te leuren!?
Dit blog “5 Salestips voor professionals en niet-verkopers” is bedoeld voor professionals die nieuwe klanten moeten werven. Bij professionals kun je denken aan advocaten, consultants, architecten en andere vakexperts.…
Tip 1: Wees echt!
Als professional ben je van nature bezig met de inhoud van je vak en gewend om in te spelen op de behoeften van je klant. Als je meer wilt verkopen, moet je dat gewoon blijven doen; je hebt direct een streepje voor op veel professionele verkopers.
Veel acquisiteurs zijn niet zichzelf tijdens het contact met klanten. In gesprek met klanten gedragen ze zich anders dan in contact met familie, vrienden of collega’s. Klanten ruiken dit meteen en trekken hun conclusies. Als jij niet echt bent, hoe echt is je product of dienst dan?
Tip 2: Verkopen is een vak en dat kun je leren
Als je meer wilt verkopen, zul je gladde verkooppraatjes moeten mijden, maar dit wil niet zeggen dat je van (goede) verkopers niets kunt leren. Integendeel: verkopen is een vak en er zijn wel degelijk spelregels, methoden en technieken die je nodig hebt om een betere verkoper te worden.
Een verkoper is niet meer of minder dan de aankoophulp van de klant. Dit is wat een verkoper feitelijk doet:
- Verkopen is de klant helpen met succesvol kopen.
- Verkopen is de klant helpen met beslissen.
- Verkopen is de klant laten kopen.
Tip 3: Stop met overtuigen
Het begrip overtuigen komt in de 3 bovenstaande definities van verkopen niet voor. Overtuigen betekent dat je iemand door bewijzen en argumenten zo beïnvloedt dat hij een bepaalde conclusie aannemelijk vindt.
Ik zie liever dat je de behoeften van een klant bevredigt dan dat je hem tevreden stelt omdat je hem op een handige manier hebt omgepraat. Als je klant het nut en de toegevoegde waarde van je producten of diensten inziet, dan is zijn koopbereidheid vele malen groter dan wanneer hij overtuigd is. Een goede verkoper neemt natuurlijk wel de touwtjes in handen en probeert de klant de goede kant op te sturen. Bedenk dat de meeste klanten het prettig vinden als ze te maken hebben met een initiatiefrijke, zelfverzekerde verkoper die uitgaat van de behoeften van de klant.
Tip 4: Vervul behoeften
Mensen willen graag geld uitgeven. Mensen willen nu eenmaal gezond en aantrekkelijk zijn. Ze willen succes hebben en plezier beleven. Ze willen veiligheid en bescherming, gelukkig zijn en leuk gevonden worden door anderen. Voor het bevredigen van deze en tal van andere behoeften hebben mensen vaak veel geld over. Dat geldt niet alleen voor zakelijke klanten, maar (juist) ook voor consumenten. Mensen betalen grof geld, zowel voor een verbouwing van hun huis als voor een verbouwing van hun hoofd of lijf. Helaas verdien je geen stuiver als het aanbod niet aansluit op hun behoeften.
Vaak zit er een groot gat tussen de behoeften van een klant en het aanbod van een professional. Klanten hebben namelijk vaak een heel andere voorstelling van de dienst of van het product dan jij. Consumenten kopen namelijk geen boormachine maar makkelijke gaten, geen jurk maar bewondering, geen advocaat maar vrijspraak, geen cursus maar succes of erkenning. Bedrijven kopen geen cursus maar marktaandeel, geen software maar lagere personeelskosten en geen strategisch advies maar een fusie.
Verkopen is niet meer of minder dan het vervullen van behoeften. Een klant koopt geen training timemanagement maar wil “rust en overzicht creëren in zijn werkzaamheden”. Een klant koopt ook geen website, maar “bekendheid voor zijn bedrijf” of een eigen identiteit en een aantrekkelijk imago.
Klanten kopen dus een persoonlijke voorstelling van de voordelen die jouw producten of diensten opleveren. Als je wilt dat je klanten jouw aanbod serieus nemen, zul je dus een beeld van je product of dienst moeten schetsen dat zij herkennen en hen aanspreekt.
Tip 5: Maak ‘t verschil
Succesvolle professionals zorgen ervoor dat ze zich onderscheiden van hun collega’s. Het is niet makkelijk om je te onderscheiden, maar als het je lukt, kan het je veel succes opleveren.
Bij supermarkt Jumbo hoeft de klant nooit onnodig lang bij de kassa te wachten. Jumbo geeft zijn klanten zelfs een keiharde garantie. Sta je als vierde wachtende in de rij, zijn nog niet alle kassa’s open en kun je niet aansluiten in een andere, kortere rij? Dan krijg je de volledige inhoud van je boodschappenkar gratis!
Maak jezelf onmisbaar. Zorg ervoor dat je aanbod zo onderscheidend is dat je klant alleen maar door jou geholpen wil worden.
Een architect doet dit door op zo’n bepaalde wijze huizen te ontwerpen, dat het bepaalde groepen mensen aantrekt (en andere mensen niet). De ‘beeldtaal’ spreekt aan (of niet), maar wel met een onderscheidend en aantrekkend vermogen!
Wat vind jij van dit blog “5 Salestips voor professionals en niet-verkopers”? Waren de tips nuttig?
Bestaande relaties
Na het lezen van dit blog “5 Salestips voor professionals en niet-verkopers” volgt er een nog een blog. Hierin lees je hoe je bestaande relaties en klanten kunt behouden als professional/niet-verkoper, van wie wordt verwacht dat er omzet binnen wordt gebracht. Lees ook eens mijn boek om meer te weten te komen over acquisitie. Je kan hem bestellen via deze link: Acquisitie voor professionals’ door Jan-Willem Seip.
Wil je wat meer weten over het terugwinnen van klanten lees dan ook dit blog eens. Hiernaast heb ik nog een leuk artikel geschreven over het verkopen van producten en diensten.
Recente reacties