om Deel je kennis en maak meer kennissen
Je kunt klanten en prospects 1‑op‑1 informeren. Je kunt ook kiezen om in een keer een groter publiek aan te spreken. Presentaties geven vergroot je verkoopkansen! Niet door het geven van een wervende verkooppresentatie, die bestaat uit allerlei borstklopperij. Dat kan afstoten. Wat aan kan trekken, is het delen van je kennis. Met als gevolg dat je er nieuwe ‘kennissen’ bijkrijgt. Hoe pak je dat aan?
Pak dat podium
Creëer (online) bijeenkomsten waarmee je in een keer een groter aantal potentiële klanten ontmoet. Vrijwel altijd volgt een kennismaking met een of meerdere toehoorders. Je zult zien dat zij je na de presentatie benaderen voor een praatje. Het eerste contact kan dan gemakkelijk vervolgd worden. En wie weet om te zetten in een nieuwe zakenrelatie.
Spreken voor groepen heeft als voordeel dat mensen jou zien als ‘de expert’ en dat is weer gunstig voor je zakelijke succes. In eerste instantie zul je waarschijnlijk zelf actief op zoek moeten naar mogelijkheden om te spreken. Heb je al wat naam opgebouwd door het delen van je kennis, dan is de kans groot dat je benaderd wordt om ergens te komen spreken.
Kennis delen kan op veel plaatsen
Als je een interessant onderwerp hebt gevonden om over te spreken, dan is het tijd om te onderzoeken waar dat kan. Waar is je doelgroep te vinden? Dit kan een ondernemersvereniging zijn; zij zoeken voor hun bijeenkomsten vaak een spreker. Maar bijvoorbeeld ook:
- sportverenigingen die een bijeenkomst organiseren voor sponsoren;
- culturele instellingen die een expositie openen met een thema over jouw expertise;
- hobbyverenigingen;
- een seminar/webinar;
- een (online) beurs;
- als gastspreker of ‑docent op een onderwijsinstelling;
- netwerkverenigingen;
- personeelsverenigingen die een combinatie zoeken tussen ‘fun’ en iets functioneels;
- vakverenigingen.
Wat schuift dat?
Zie het sprekend als acquisitiemiddel waar je niet direct geld voor vraagt. Wees tevreden met een bos bloemen of een fles wijn. Als professioneel spreker ligt het anders: dan is het je werk. Presentaties geven vergroten je verkoopkansen op deze manier.
Wat voor onderwerpen?
Vraag je je af waarover je iets moet vertellen? Stel, je bent:
- cateraar? Geef dan een workshop over gezond eten + leven, gecombineerd met een proeverij;
- ‘verkoper’ van factoring-dienstverlening? Geef tips om debiteurenbeheer in de hand te houden;
- adviseur van ICT-oplossingen? Deel je kennis over inzet van social media en online beveiliging in bedrijven;
- installatieadviseur? Neem je publiek mee in de trends om een woning of bedrijf duurzamer te maken;
- leverancier van relatiegeschenken? Verzorg een workshop ‘hoe prikkel ik mijn klant’;
- vormgever? Laat je publiek voelen wat de kracht is van kleuren en het effect op de uitstraling van bedrijven.
- adviseur over het verduurzamen van woningen? Verzorg een presentatie bij een woningcorporatie met de aanpak, investering, resultaten en voor- en nadelen van het verduurzamen van hun woningen.
Geen ‘wij zijn de beste’ verhalen
Je kennis delen met anderen is iets heel anders dan een wervende verkooppresentatie houden. Leg dus nauwelijks nadruk op hoe goed je wel niet bent.
Deel je kennis voor meer kennissen
Inspireer anderen met jouw (vak)kennis. Zij gaan je zien als expert en dat vergroot je verkoopkansen. Wie wil er immers geen zaken doen met een expert?! Hier gaat het om bij het geven van presentaties om je verkoopkansen te vergroten.
Vond je dit blog “Presentaties geven vergroot je verkoopkansen” nou leuk en wil je meer lezen van mijn hand? Kijk dan eens op verkopersonline waar ik als auteur actief ben. Hiernaast heb ik ook een blog geschreven waar ik meer uitleg over het begrip acquisitie.
Recente reacties