..Hoe houd je contact met je netwerk?
Door de drukte van alledag schiet het er misschien wel eens bij in om contacten met bestaande relaties te onderhouden. En dat terwijl een goed onderhouden netwerk ons dagelijks leven een stuk eenvoudiger kan maken. Zorg dat je niet alleen contact zoekt met een ander als jij iets van die ander nodig hebt. Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen. Lees er meer over in dit blog “Blijf in beeld en in contact met anderen”.
Een bedankje
Netwerken valt of staat met interactie. We voeren — online — gesprekken met elkaar en verdiepen hiermee onze relaties. Als je het goed aanpakt, weet je wat de ander nodig heeft en hij of zij weet dat ook van jou. Wanneer het echter blijft bij af en toe een gesprek, is de kans groot dat je niet het maximale uit een contact haalt.
Heb je gisteren met iemand gesproken? Bedank degene of stuur haar datgene door waarover je met haar sprak. Een artikel wat je laatst tegenkwam bijvoorbeeld. Dat kan met een whatsappje, e‑mail of — origineler — een handgeschreven ansichtkaart. Vraag hierbij niet om handel. Bedank de ander en blijf in beeld en in contact met anderen.
Bedanken? Waarvoor dan?
Er is altijd wel een reden te bedenken om iemand te bedanken. Je leest nu twee voorbeelden.
Je hebt een uitnodiging gehad, een tip doorgekregen die goed aansluit bij je werkzaamheden of je verwijst naar het aangename gesprek dat je onlangs met de persoon hebt gevoerd. Zolang het oprecht is, zijn bedankjes waardevol voor een relatie.
Bedanken kan ook op een later tijdstip, bijvoorbeeld nadat je iemands advies hebt opgevolgd en laat weten wat het resultaat is. Zo’n soort terugkoppeling heeft een bijzonder goede invloed op de ‘tipgever’, wat mogelijk herhalingsgedrag teweegbrengt én waardoor jij beter blijft hangen in het hoofd van die ander.
Doe wat is beloofd
Actie ondernemen na een (online) ontmoeting is professioneel en toont betrokkenheid. Dat kan op diverse manieren. Wanneer je afspreekt iets te doen, dan doe je dat uiteraard. Als je geen directe acties hebt besproken, dan zijn er altijd zaken te bedenken die je wel kunt doen. Bedenk bijvoorbeeld een dag na het gesprek hoe je de persoon kunt helpen. Waar ligt jouw specialisatie en hoe kan de ander daar baat bij hebben? Let op dat je niet direct je product of dienst gaat verkopen. Dat kan in een later stadium altijd nog. Bedenk ook hoe iemand anders uit je netwerk de betreffende persoon kan helpen. Dat werkt dubbel effectief.
Blijf in beeld
Spontane contacten zorgen er voor dat je in beeld blijft bij anderen. Er zijn talloze manieren om hier vorm aan te geven. Ter inspiratie:
- mail een tip over een bijeenkomst of cursus met raakvlakken van de ander;
- stuur een (internet)artikel door over een onderwerp wat de ander interesseert;
- adviseer het gesprek aan te gaan met een leverancier waarover je tevreden bent;
- breng mensen uit jouw netwerk met elkaar in contact. Bijvoorbeeld als zij beiden werkzaamheden verrichten waarmee zij elkaar kunnen versterken;
- wens iemand veel plezier met een opdracht;
- heb je een uitnodiging voor een interessante bijeenkomst ontvangen en je kunt of wilt zelf niet gaan? Maak er een ander blij mee.
Privé en werk gescheiden houden?
Speel ook in op privézaken. Doe dit als je het idee hebt dat dit bij de ander, de situatie en jezelf past. Je hoeft niet altijd voor een zakelijke insteek te kiezen. Als je weet wat een persoon in zijn of haar privé-situatie bezig houdt, dan kun je ook daar op inspelen. Een voorbeeld, waarbij je de volgende tekst op een plakmemo hebt geschreven en op de post doet.
Dag Robert,
Vorige week vertelde je me dat je een lang weekend naar Parijs gaat. Deze reisgids van afgelopen jaar had ik nog liggen; wellicht kun je er nog plezier aan beleven.
Geniet van die mooie stad!
Groet,
Dirk
Plan in
Plan in om contact op te nemen. Door de dagelijkse hectiek denk je er niet voortdurend aan om je netwerk te onderhouden. Plan daarom wekelijks een half uur in om doelbewust met een aantal mensen uit je netwerk contact op te nemen. Bellen, mailen, persoonlijk langsgaan of een videogesprek; de keuze is aan jou. Bepaal eerst wie je warme contacten zijn. Het is vrijwel onmogelijk om aan iedereen in een relatiebestand van 1.000 mensen voldoende aandacht te geven. Daarom is het aanleggen van een top 25 van ‘warme’ relaties een manier om oprechte aandacht en focus te houden. Begin met deze 25 mensen in kaart te brengen en leg contact.
Tot slot
Houd geregeld contact met de ‘top 25’ uit je netwerk. Toon je betrokkenheid en bied hulp. Vraag hierbij niet om ‘werk’. Hierdoor blijf je in beeld bij de ander. De ander denkt sneller aan jou als er een specifieke vraag ontstaat waar jij mogelijk een antwoord op hebt. Dus blijf in beeld en in contact met anderen.
Vond je dit blog “Presentaties geven vergroot je verkoopkansen” nou leuk en wil je meer lezen van mijn hand? Kijk dan eens op verkopersonline waar ik als auteur actief ben. Hiernaast heb ik ook een blog geschreven waar ik meer uitleg over het begrip acquisitie.
Recente reacties